Multimodal togterminal, Vestby
Etablering av en intermodal togterminal i Vestby vil være et viktig bidrag til å øke transportandelen med jernbane, flytte gods nærmere aktørene og avlaste Alnabru. Logistikkaktørene i Mosseregionen sammen med Vestby kommune, jobber for å etablere en ny multimodal togterminal i Vestby som skal styrke logistikknæringen i regionen og avlaste Alnabru godsterminal i Oslo. Dette prosjektet tar sikte på å forbedre transporteffektiviteten og redusere miljøpåvirkningen ved å tilby et alternativt knutepunkt for godsdistribusjon og øke andelen gods på tog. Den planlagte terminalen i Vestby vil ikke bare avlaste Alnabru, men også betjene logistikknæringen i regionen, inkludert Moss Havn. Dette vil bidra til en mer balansert og effektiv godstransportinfrastruktur, som er avgjørende for næringslivets konkurranseevne og miljøvennlig transport. Alnabru godsterminal har lenge vært en sentral hub for gods i Norge, men den har nådd sin kapasitetsgrense, noe som fører til flaskehalser og ineffektivitet i godstransporten, og en betydelig transportbelastning for Oslo Kommune. Behovet for en avlastningsterminal er derfor presserende for å sikre en smidig og bærekraftig logistikkflyt i regionen.
Kategori
Logistic
Fase 1
Bakgrunn
Det har over lenger tid vært vurdert bygging av en intermodal togterminal i Mosseregionen. Dette på bakgrunn av et ønske om å sikre at en større andel av godstransporten fraktes med jernbane. Tidligere rapporter som «Konseptvalgutredning -Godsterminalstruktur i Oslofjordområdet» (2019) har her trukket fram en avlastningsterminal i Vestby som et godt alternativ med gode muligheter for å avlaste Alnabru. Til tross for dette ble det grunnet høye investeringskostnader anbefalt å utbedre terminalen på Alnabru.De siste årene har det blitt etablert langt rimerligere terminaler enn tidligere og flere aktører har derfor vist sterk interesse for etablering av en togterminal i Vestby. Her ser man blant annet flere synergier med dagens næringsvirksomhet, samt en mulighet for å etablere miljøvennlige og effektive transportløsninger som avlaster Alnabru. Det er derfor etablert et prosjekt medprivate og offentlige aktører for å sannsyliggjøre at konseptet er realiserbart.
Mål
Overordnet mål for prosjektet er å undørske om bygging av en intermodal togterminal i Mosseregionen er realiserbart innenfor tilfredsstillende kostnads-og tidsrammer. Dette vil gjøres gjennom fokus på fire utvalgte områder for effektivt å avklare kritiske rammevilkår:
Tilgjengelig areal til realisering
Sportilkobling til hovedbanen
Konsept –herunder design av terminal og konsept, markedspotensial og samfunnsnytte
Finanseringsordninger for neste fase
I tillegg til dette har prosjektet som mål å utarbeide en plan for neste fase. Dette vil bidra til å sikre rask oppstart av et eventuelt neste steg.
Konklusjon
I arbeidet med forstudiet har de definerte kritiske rammevilkårene blitt avklart. Skulle prosjektet ønske en fortsettelse av arbeidet med etablering av en terminal i Vestby anbefales rask oppstart av neste fase:
Areal: Etter en mulighetsstudie har prosjektet identifisert to arealer, vest / nord for Deli skog næringspark og Rustad gård, som egnet for etablering av en terminal.
Sportilkobling: Dialog med Bane NOR har avklart at sportilkobling ved Vestby stasjon er gjennomførbart. Det er også mulig at det kan etableres en egen avkjøring for nordgående tog. I tråd med anbefalinger fra Bane NOR bør det relativt raskt i en neste fase initieres et internt arbeid i Bane NOR for ytterligere avklaringer.
Konsept: Overordnede analyser indikerer at det er mulig å etablere en kostnads-og driftseffektivt terminal i Vestby som vil avlaste Alnabru, redusere belastning på vegnettet, kutte klimagassutslipp og redusere transportkostnader for næringslivet. Videre har man identifisert et volumpotensial blant aktører i prosjektet og andre interessenter som utgjør opp mot 50% av total kapasitet. Konseptene designet i prosjektet har også estimerte kostnader langt lavere enn avlastningsterminalen utredet i KVU (2019). Her anbefales en detaljert utredning i neste fase ettersom det vil være rom for ytterligere besparelser.
Neste fase: I en neste fase anbefales en videreføring av dagens organisering og en utvidet prosjektgruppe med innleid ekspertkompetanse. Fokus i denne fasen bør være valg av konsept, en mer detaljert utredning for økt innsikt i konseptdesign, sportilkobling og kostnader, og valg av drifts-og eierskapsmodell. Før oppstart av neste fase bør det også initieres en påvirkningsprosess med mål om økt oppslutning, rekruttere andre kommersielle aktører og finansiering av kommende arbeid.
Prosjektgruppen bestod av følgende selskaper:

Prosjektleder: Gøran Andreassen, Presedent and Managing Director, Bring Fulloadsystems
Innleid konsulent: Jacob Aamodt, PwC
Fase 2
Vinteren 2025 startet arbeidet med å etablere Fase 2 av prosjektet. Mer informasjon kommer og er det interesse for å engasjere seg i dette prosjektet så ta kontakt.
Rapport fra Fase 1 kan lastes ned her: