Meny

Meny

Main Image

Logistic

Main Image

Logistic

Main Image

Logistic

Multimodal togterminal, Vestby

Etablering av en intermodal togterminal i Vestby vil være et viktig bidrag til å øke transportandelen med jernbane, flytte gods nærmere aktørene og avlaste Alnabru. Logistikkaktørene i Mosseregionen sammen med Vestby kommune, jobber for å etablere en ny multimodal togterminal i Vestby som skal styrke logistikknæringen i regionen og avlaste Alnabru godsterminal i Oslo. Dette prosjektet tar sikte på å forbedre transporteffektiviteten og redusere miljøpåvirkningen ved å tilby et alternativt knutepunkt for godsdistribusjon og øke andelen gods på tog. Den planlagte terminalen i Vestby vil ikke bare avlaste Alnabru, men også betjene logistikknæringen i regionen, inkludert Moss Havn. Dette vil bidra til en mer balansert og effektiv godstransportinfrastruktur, som er avgjørende for næringslivets konkurranseevne og miljøvennlig transport. Alnabru godsterminal har lenge vært en sentral hub for gods i Norge, men den har nådd sin kapasitetsgrense, noe som fører til flaskehalser og ineffektivitet i godstransporten, og en betydelig transportbelastning for Oslo Kommune. Behovet for en avlastningsterminal er derfor presserende for å sikre en smidig og bærekraftig logistikkflyt i regionen.

Kategori

Logistic

Fase 1

Bakgrunn
Det har over lenger tid vært vurdert bygging av en intermodal togterminal i Mosseregionen. Dette på bakgrunn av et ønske om å sikre at en større andel av godstransporten fraktes med jernbane. Tidligere rapporter som «Konseptvalgutredning -Godsterminalstruktur i Oslofjordområdet» (2019) har her trukket fram en avlastningsterminal i Vestby som et godt alternativ med gode muligheter for å avlaste Alnabru. Til tross for dette ble det grunnet høye investeringskostnader anbefalt å utbedre terminalen på Alnabru.De siste årene har det blitt etablert langt rimerligere terminaler enn tidligere og flere aktører har derfor vist sterk interesse for etablering av en togterminal i Vestby. Her ser man blant annet flere synergier med dagens næringsvirksomhet, samt en mulighet for å etablere miljøvennlige og effektive transportløsninger som avlaster Alnabru. Det er derfor etablert et prosjekt medprivate og offentlige aktører for å sannsyliggjøre at konseptet er realiserbart.

Mål
Overordnet mål for prosjektet er å undørske om bygging av en intermodal togterminal i Mosseregionen er realiserbart innenfor tilfredsstillende kostnads-og tidsrammer. Dette vil gjøres gjennom fokus på fire utvalgte områder for effektivt å avklare kritiske rammevilkår:

  1. Tilgjengelig areal til realisering

  2. Sportilkobling til hovedbanen

  3. Konsept –herunder design av terminal og konsept, markedspotensial og samfunnsnytte

  4. Finanseringsordninger for neste fase

I tillegg til dette har prosjektet som mål å utarbeide en plan for neste fase. Dette vil bidra til å sikre rask oppstart av et eventuelt neste steg.

Konklusjon
I arbeidet med forstudiet har de definerte kritiske rammevilkårene blitt avklart. Skulle prosjektet ønske en fortsettelse av arbeidet med etablering av en terminal i Vestby anbefales rask oppstart av neste fase:

Areal: Etter en mulighetsstudie har prosjektet identifisert to arealer, vest / nord for Deli skog næringspark og Rustad gård, som egnet for etablering av en terminal.

Sportilkobling: Dialog med Bane NOR har avklart at sportilkobling ved Vestby stasjon er gjennomførbart. Det er også mulig at det kan etableres en egen avkjøring for nordgående tog. I tråd med anbefalinger fra Bane NOR bør det relativt raskt i en neste fase initieres et internt arbeid i Bane NOR for ytterligere avklaringer.

Konsept: Overordnede analyser indikerer at det er mulig å etablere en kostnads-og driftseffektivt terminal i Vestby som vil avlaste Alnabru, redusere belastning på vegnettet, kutte klimagassutslipp og redusere transportkostnader for næringslivet. Videre har man identifisert et volumpotensial blant aktører i prosjektet og andre interessenter som utgjør opp mot 50% av total kapasitet. Konseptene designet i prosjektet har også estimerte kostnader langt lavere enn avlastningsterminalen utredet i KVU (2019). Her anbefales en detaljert utredning i neste fase ettersom det vil være rom for ytterligere besparelser. 

Neste fase: I en neste fase anbefales en videreføring av dagens organisering og en utvidet prosjektgruppe med innleid ekspertkompetanse. Fokus i denne fasen bør være valg av konsept, en mer detaljert utredning for økt innsikt i konseptdesign, sportilkobling og kostnader, og valg av drifts-og eierskapsmodell. Før oppstart av neste fase bør det også initieres en påvirkningsprosess med mål om økt oppslutning, rekruttere andre kommersielle aktører og finansiering av kommende arbeid.

Prosjektgruppen bestod av følgende selskaper:

Prosjektleder: Gøran Andreassen, Presedent and Managing Director, Bring Fulloadsystems
Innleid konsulent: Jacob Aamodt, PwC


Fase 2

Vinteren 2025 startet arbeidet med å etablere Fase 2 av prosjektet. Mer informasjon kommer og er det interesse for å engasjere seg i dette prosjektet så ta kontakt.

Rapport fra Fase 1 kan lastes ned her: